5 oefeningen om in je lijf te komen

Ga eens na bij jezelf: Hoe voel je je vandaag? Ben je blij, voel je je stromend, open, zacht van binnen? Of zit je helemaal in je hoofd en heb je geen idee wat je voelt? Veel van mijn klanten verlangen ernaar om in hun lijf te komen. En het kan in onze dagelijkse routines soms lastig zijn om ruimte te maken voor ons gevoel. We razen maar door van de ene naar de andere afspraak, met onze overvolle agenda’s.

In plaats van dat we onze emoties doorvoelen en ze de ruimte geven DENKEN we de hele dag lang en schuiven we wat we voelen aan de kant. Dat gaat best een tijdje goed, vooral als we al in het gezin waarin we zijn opgegroeid geleerd hebben om op deze manier om te gaan met onszelf.

Maar het vervuld ons niet. Het leven trekt aan ons voorbij zonder dat we het gevoel hebben echt te leven. We raken verwijderd van onze verlangens en behoeftes. Misschien vinden we de mensen om ons heen hartstikke leuk, maar voelen we ons in contact met hun niet geraakt, geliefd, verbonden.

Ben je ook zo kritisch op jezelf?
Lees mijn blog over de innerlijke criticus.

Lees de blog

Het is tijd om te voelen!

Naast dat ons lichaam ons fysiek van A naar B brengt, is het ons lichaam waar we onze gevoelens ervaren, liefde voelen of verwondering. Laten we ons lichaamsbewustzijn uitnodigen om een onderdeel te worden van ons leven. Je hoofd met al zijn gedachtes is er nog steeds, maar er is nog zo veel meer. Als je je lichaam van binnenuit voelt kun je de wereld ervaren als een magische plek, vol avontuur, verbinding, liefde en verrassing. Ga je mee?

Als je je lichaam van binnenuit ervaart gaat er een wereld voor je open

  • Je voelt je levendig
  • je ervaart meer rust en ontspanning
  • het wordt makkelijker om keuzes te maken waar je blij van wordt
  • je voelt wat je behoeftes zijn en verlangens
  • je voelt meer verbondenheid met jezelf en anderen

5 oefeningen om in je lijf te komen

Hier geef ik je 5 oefeningen om in je lijf te komen. Je kunt er eentje uitkiezen die je aanspreekt en deze een tijdje regelmatig doen. Soms kan het even duren voordat je een effect ervaart. Ook een oefening in geduld dus :)

De streeloefening

Ga staan en leg beide handen op je hart. Het kan fijn zijn om je ogen dicht te doen. Doe deze oefening langzaam genoeg dat je aandacht kan hebben voor je gewaarwordingen: Hoe raken mijn handen mijn lichaam en hoe raakt mijn lichaam mijn handen? Deze oefening kan met kleding aan en naakt is ook een fijne optie.
Streel met je handen naar beneden, over je buik, bekken, de voorkant van je benen naar je voeten. Vanaf je voeten via de achterkant van je benen naar je billen en je onderrug en terug naar je hart. Vanaf je hart met de rechter arm over de bovenkant van je linkerarm naar je hand. Via de hand naar de onderkant van je linker arm over je schouder terug naar je hart. Wissel om. Als je beide armen aangeraakt hebt ga je over je gezicht en achterhoofd terug naar je hart.
Na de oefening neem je tijd om te voelen welke plekken in je lichaam je makkelijk voelde en welke niet. Welke plekken voelden goed?

Lichaamsscan

De bedoeling is om zonder oordeel te benoemen wat je ervaart in je lichaam. Je richt je daarbij op de fysieke sensaties, niet op emoties. Neemt een moment om een sensatie te ervaren en ga dan door naar de volgende; je blijft niet “hangen” op een plek.
Ga met beide benen op de grond zitten. Sluit je ogen en haal een paar keer diep adem. Als je zo zit voel je waar je aandacht naar toe gaat in je lichaam. Misschien is dat op dit moment je hoofd. Je beschrijft de sensaties als volgt:
1. Er is een gevoel van…. (spanning/ hitte/ruimte/druk/ enz)
2. Dat gevoel is…….. (aangenaam/onaangenaam/neutraal)
3. De laatste stap is bedoelt om te kijken of er iets veranderd als je er met je aandacht bij bent: en als ik dat zeg…………. (komt er meer ruimte om het gevoel/ blijft het hetzelfde…enz)

Balanceren

Probeer het eens, je zit helemaal in je hoofd en gaat op een been staan, je andere been trek je naar je buik toe en hou je vast. Je zult merken dat dat helemaal niet makkelijk is! Je gaat waarschijnlijk wiebelen en je inspannen om toch de oefening te doen. Balance oefeningen zijn dus perfect om uit je hoofd in je lijf te komen. Als het je lukt om je aandacht in je voeten te laten zakken en daarbij ontspannen te blijven – chapeau!

Ademhalingsoefening

Ga op je rug liggen en zet je voeten op de grond. Sluit je ogen. Volg een tijdje je in- en uitademing met een lichte focus. Stel je voor dat je energie van de aarde door je rug inademt. Bij het uitademen laat je je hele lichaam zwaar worden naar de aarde toe. Doe dit enkele minuten. Als je merkt dat je gedachtes afdwalen, wat waarschijnlijk gaat gebeuren, breng je je focus simpelweg terug naar de oefening. Merk op wat er is veranderd. Hoe voel je je nu in je lijf?

Prettige bezigheden

Doe onderzoek naar bezigheden waarbij je je lichaam wel voelt. Bv wandeling, sporten, (zelf-)massage… Hoe voelt je lichaam dan? Zijn er specifieke plekken die fijn voelen? Probeer nauwkeurig je fysieke sensaties te beschrijven. Ga nog niet in op de emoties, zoals vrolijk, tevreden of blij. Voorbeelden voor woorden die aangename fysieke sensaties beschrijven zijn: tintelend, warm, stromend, ruim, zacht,…

Veel plezier met voelen!